HUOM: Jos pidät tämän blogin tekstejä lukemisen arvoisena, niin anna ystävillesikin tilaisuus tutustua niihin: Laita linkki jakoon.

keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Onko kansa hypnoosin vallassa?

Englannin kielisessä Wikipediassa (lähteeksi ilmoitettu Encyclopaedia Britannica) kuvaillaan hypnotisoitua seuraavasti (oma suomennokseni):

Hypnotisoitu henkilö näyttää kiinnittävän huomiota vain hypnotisoijalta tulevaan kommunikaatioon ja reagoi tyypillisesti kritiikittömällä, automaattisella tavalla samalla kun jättää kaikki muut ympäristötekijät huomiotta paitsi ne, joihin hypnotisoija kehottaa kiinnittämään huomiota. Hypnoositilassa yksilöllä on taipumus nähdä, tuntea, haistaa ja muutenkin aistia hypnotisoijan suostuttelun (suggestion) mukaisesti, vaikka nämä suostuttelut olisivat avoimesti ristiriidassa ympäristössä todella läsnäolevan aistiärsykkeen kanssa. Hypnoosin vaikutukset eivät rajoitu aistihavaintojen muutoksiin; jopa henkilön muisti ja tietoisuus itsestä saattaa muuttua suostuttelun mukaan ja suostuttelun vaikutukset voivat ulottua (jälkihypnoottisesti) henkilön myöhempään valvetilan toimintaan.

1800-luvulla hypnoosia tutkinut James Braid kuvaili hypnotisoinnin metodia. Oleellista oli se, että hypnotisoitava kiinnittää katseensa johonkin kiiltävään esineeseen ja pitää katseensa siinä kiinni samalla kun kiinnittää myös huomionsa siihen. Vähitellen hän vaipuu hypnoosiin.

On vaikea olla ajattelematta, että nykyään tuollainen kiiltävä esine, johon katse ja huomio kiinnitetään, on tv-ruutu tai tietokoneen tai puhelimen näyttö. Suostuttelua on kaikki se mitä sieltä tarjotaan.

Moni ajattelee, että hypnoosi on pelkkää harmitonta sirkushuvia. Asia ei kuitenkaan ole niin. Mainokset ovat yksi esimerkki suggestiosta, ja niillä on suuri vaikutus ihmisten käyttäytymiseen (ja maapallon saastumiseen). Muuten mainostamiseen ei käytettäisi valtavia summia rahaa. Kun tuotannon automatisointi etenee riittävän pitkälle, tullaan tuotteiden myyntiin ja mainontaan käyttämään lopulta enemmän työvoimaa kuin tuotteiden tuottamiseen. Ja ihmiset saadaan uskomaan, että sellainen on järkevää.

Hypnoosin merkitys on kuitenkin vielä suurempi. Yhteiskunnassa vallitsevaa poliittista näkökantaa syötetään ihmisille samalla tavalla kuin kaupallisia tuotteita ja valtaosa ihmisistä omaksuu sen näkemyksen, jota heille syötetään. Osa tuota näkökantaa on uskomus siitä, että ihmiset muodostavat mielipiteensä itsenäisesti ja vapaasti.

Käydäänpä läpi kohta kohdalta aiemmin annettua kuvausta hypnotisoidusta henkilöstä.

"Hypnotisoitu henkilö näyttää kiinnittävän huomiota vain hypnotisoijalta tulevaan kommunikaatioon..."

Oletko kokeillut, miten enemmistö reagoi, jos tarjoat heille jostain paljon puhutusta tärkeästä aiheesta jotain sellaista näkemystä, joka poikkeaa oleellisesti valtamedian tarjoamasta kuvasta? Kokeile, se on mielenkiintoinen sosiaalinen koe. Varaudu siihen, että reaktio on paniikin ja allergisen reaktion sekoitus,  mahdollisesti jopa väkivaltainen. Ellei sitten sinua jätetä kokonaan huomiotta.

Tai pyydä ihmisiä lukemaan jotain sellaista kirjaa tai lehteä tai katsomaan/kuuntelemaan jotain sellaista tv- tai radiokanavaa, joka tarjoaa oleellisesti valtamedian tarjoamasta poikkeavaa näkemystä. Saatko suostutelluksi ensimmäistäkään henkilöä sellaiseen?

"Hypnotisoitu henkilö ... jättää kaikki muut ympäristötekijät huomiotta paitsi ne, joihin hypnotisoija kehottaa kiinnittämään huomiota."

Ihmiset sanovat, että ilmaisia lounaita ei ole ja ymmärtävät, että tuota ei ole tarkoitettu ymmärrettäväksi pelkästään kirjaimellisesti, vaan se tarkoittaa, että kaikella on hintansa.

Samat ihmiset uskovat vakaasti, että markkinatalous eli kapitalismi pystyy rikastuttamaan kaikkia. Kun valtamedia joskus harvoin, ehkä noin kerran vuodessa, kertoo, että vuosittain maailmassa kuolee noin 10 miljoonaa ihmistä nälkään, ja hiukan useammin, että maailmassa on enemmän ruokaa kuin tarpeeksi, nämä asiat kerrotaan toisistaan irrallisina ja eri näkökulmista katsottuina niin että ihmisten suuri enemmistö ei osaa yhdistää pisteitä ja nähdä suurta kuvaa.

Kun nuo yllämainitut olosuhteet aiheuttavat sen, että suuri määrä ihmisiä lähtee pakolaisiksi etsimään elinkelpoisia olosuhteita, tuokin ilmiö esitetään kuin luonnonilmiönä, joka ei johdu poliittisista päätöksistä. Pakolaisuuden syyksi esitetään vaikkapa ilmasto-olosuhteita ja itse pakolaisuudesta käytetään sanoja kuten tulva tai vyöry.

Pitkälle kehittyneiden teollisuusmaiden isojen kaupunkien kaduilla näkyy kerjäläisiä ja kodittomia ihmisiä. Heitä ei nähdä silloin kun ylistetään kapitalismin kaikille rikkautta tuottavaa vaikutusta, ja kun heidät nähdään, asiaa ei tarkastella ollenkaan talousjärjestelmän sivutuotteena, vaan syynä pidetään noiden ihmisten henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Tuohon edelläsanottuun sopii myös tämä:

"Hypnoositilassa yksilöllä on taipumus nähdä, tuntea, haistaa ja muutenkin aistia hypnotisoijan suostuttelun (suggestion) mukaisesti, vaikka nämä suostuttelut olisivat avoimesti ristiriidassa ympäristössä todella läsnäolevan aistiärsykkeen kanssa."

Ja sitten kun laitetaan telkkari tai sanomalehti kiinni, mennään sosiaaliseen mediaan kaiuttamaan sitä mitä on opittu ja tällä tavalla levittämään hypnoosia muihinkin:

"...suostuttelun vaikutukset voivat ulottua (jälkihypnoottisesti) henkilön myöhempään valvetilan toimintaan."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.